Energielabel (Utrecht en omgeving)
Tarieven
Gemeente Utrecht (inclusief subsidie)
Algemeen
- Inclusief 21 % BTW
- Basistarief o.b.v. visuele woningopname
- Eventuele bijkomende werkzaamheden voor bijvoorbeeld koeling/airco, verbouwing of complexe bouwkundige of installatietechnische situaties (zie onder)
- De kosten worden vooraf met u afgestemd o.b.v. aangedragen informatie, en achteraf in overleg aangepast o.b.v. woningopname en eventuele aangeleverde gegevens.
- Voor zelfstandige eenheden (eigen douche, toilet, keuken en afsluitbare entreedeur) dient een apart energielabel te worden opgesteld.
- Indien bij woningopname blijkt dat er meerdere zelfstandige eenheden aanwezig zijn, en er conform het energielabelprotocol dus meerdere energielabels moeten worden opgesteld, zal dit ter plaatse met u worden besproken en het vervolgtraject worden afgestemd.
- De kosten voor woningopname zonder dat het energielabel meer hoeft te worden uitgewerkt bedragen € 150,-
- Tarieven per 1/8/2024
- Kortingsmogelijkheid bij aanleveren gemaatvoerde plattegronden vóór woningopname op aanvraag
- Van Meel Duurzaam Wonen is ook vindbaar via EP-energielabels
- Prijzen inclusief voorrijdkosten
- Vermelde prijs = basisprijs energielabel PLUS € 175,- voor basis energieadviesrapportage MIN € 300,- gemeentelijke subsidie
- In de gemeente Utrecht kunt u bij woningverkoop, ter stimulering van woningverduurzaming door de toekomstige kopers, gebruik maken van een gemeentelijke subsidie van € 300,- voor een energielabel + energieadviesrapportage (in samenwerking met Energiepaleis)
- Subsidie kan aangevraagd worden door eigenaar-bewoners van grondgebonden woningen, of van grondgebonden woningen die opgedeeld zijn in maximaal 3 appartementsrechten (ook de Vereniging van Eigenaars (VvE) van een grondgebonden gesplitste woning mag de aanvraag doen)
- De basisprijs voor het energielabel wordt na oplevering aan u gefactureerd + €175,- voor de energieadviesrapportage (facturatie via Energiepaleis).
- De subsidie van €300,- (voor energielabel + energieadviesrapportage) kunt u achteraf eenvoudig aanvragen bij de gemeente Utrecht. Hiervoor is naast de factuur voor het energielabel en advies, enkel een door verkopende en aankopende partij getekend overdrachtsformulier nodig.
- Informatie subsidie energielabel + energieadviesrapportage gemeente Utrecht
- Geen voorrijdkosten in gemeente Utrecht
- Voorrijdkosten tot 50 km totale reisafstand heen en terug vanaf Utrecht = € 40,-
- Voorrijdkosten > 50km totale reisafstand heen en terug = €0,50 /km
Eventuele bijkomende werkzaamheden
- Een energielabel wordt in basis opgesteld door middel van een visuele woningopname. Hierbij wordt de woning visueel doorgelopen, alle zichtbare bouwkundige en installatietechnische informatie wordt hierbij opgenomen. Enkele vanzelfsprekende facturen, offertes en verbouwingsfoto’s kunnen uiteraard wel worden opgenomen.
- Bij grootschalige verbouwingen kan de visuele woningopname aangevuld worden met informatie over de woning waarmee woningverbetering kan worden vastgesteld. Hoe meer woninginformatie bekend is, hoe nauwkeuriger het energielabel kan worden opgesteld, en hoe realistischer en hoger het energielabel zal zijn. Vaak is toegepaste isolatie bijvoorbeeld niet zichtbaar, waardoor conform de rekenmethodiek conservatief moet worden uitgegaan van de basiseigenschappen tijdens het bouwjaar van de woning, met een lager energielabel tot gevolg. Met aanvullende gegevens (zoals bijvoorbeeld offertes, facturen en verbouwingsfoto´s) kan de woningverbetering vaak wel bewezen worden, met mogelijk positief gevolg voor het label. Dit vraagt om meer uitwerkingstijd. Bij de uitvoering van een grootschalige verbouwing of renovatie wordt een meerprijs gerekend van €100,-.
- Aanwezigheid van koeling/ airco vraagt om meer uitwerkingstijd. Bij de aanwezigheid hiervan wordt een meerprijs gerekend van €50,- per klimaatinstallatie.
Aanvraagformulier
Beterlabel
Hogere verkoopwaarde tot wel 10,4% door beter energielabel
Uit een analyse in mei 2023 van Brainbay (een dochteronderneming van NVM ) en in samenwerking met het RVO (Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland), is gebleken dat woningverduurzaming kan leiden tot waardevermeerdering bij woningverkoop tot wel 10,4%.
Hoe kan ik het energielabel verbeteren?
– onderstaande tekst is nog in ontwikkeling –
Bewijsvoering
Een beter label van de huidige situatie kan vaak verkregen worden door het aanleveren van aanvullende bewijslast.
Isolatie
+ Basis: Aanwezigheid isolatie niet bekend = Uitgaan van bouwjaar (conservatief / forfaitair)
++ Gemeten en eventueel visueel isolatiedikte en materiaal op locatie
+++ Offertes/ facturen en verbouwingsfoto’s van isolerende maatregelen waaruit aanwezigheid, dikte, merk en type van de toegepaste isolatie kan worden overgenomen
- Aanwezigheid bewijsbaar: ja/nee ( gemeten op locatie of bewijzen met offerte, factuur en verbouwingsfoto)
- Toegepaste dikte : 1. + gemeten op locatie of op offerte, factuur en verbouwingsfoto (foto met duimstok of conservatieve inschatting)
++++ Kwaliteitsverklaring toepasbaar: 2. + merk en type bekend met BCRG kwaliteitsverklaring
Installaties
+ Basis: Aanwezigheid o.b.v. visuele woningopname
++ Kwaliteitsverklaring toepasbaar: offertes/ facturen / foto’s van installatie. + BCRG kwaliteitsverklaring aanwezig
Algemeen
In algemene zin kan onderstaande aangehouden worden voor het effect van maatregelen op het energielabel. (bron: Milieucentraal)
Werkwijze beterlabel:
- Stap 1: Woningopname energielabel (regulier)
- Stap 2: Bespreken mogelijke en gewenste verbeterstappen (tijdens woningopname) – te combineren met een volledig energieadvies
- Stap 3: Uitwerken energielabel huidige situatie (afmelden energielabel in overleg)
- Stap 4: Doorrekenen energielabel met afgestemde verbeterstappen
De energieprestatieadviseur dient het energielabel 3 maanden na woningopname af te melden / af te ronden.
De elementen in de berekening dienen te worden opgenomen zoals aangetroffen bij woningopname, of bewezen zijn aangepast.
Herlabelen:
- Na afmelden van het energielabel, max. 3 maanden na woningopname, kunnen uitgevoerde maatregelen tot maximaal 2 jaar na woningopname worden toegevoegd aan de berekening en kan het energielabel opnieuw worden afgemeld zonder dat een extra woningopname hoeft plaats te vinden mits deze maatregelen bewezen kunnen worden, als het 1-op-1- maatregelen zijn, geometrische wijzigingen m.b.t. isolatie en installaties zijn, of het wijziging aan het distributie en/of afgiftesysteem betreft.
- Bij herlabelen blijft de geldigheid van het energielabel ongewijzigd (10 jaar na datum woningopname)
Kosten
In overleg, afhankelijk van de door te rekenen maatregelen.
(nader te bepalen per type maatregel)
Informatie
Het energielabel geeft weer hoe energiezuinig uw woning is. Hierbij wordt gekeken naar de feitelijke bouwkundige aard van de woning en de aanwezige gebouwgebonden installaties op het moment van opname. Gezinssamenstelling en gedrag zijn bijvoorbeeld wel in het energielabel opgenomen, maar dan middels standaardwaarden (standaardomstandigheden). Het energielabel wordt opgesteld en gegenereerd conform de hiervoor geldende procedures. Hier komt geen mening en/of subjectiviteit van mijn kant aan te pas.
Het uiteindelijke energielabel bevat de weergave van de energieprestatie van je woning, zoals het op dat moment feitelijk is. Het energielabel is opgesteld en gegenereerd conform de hiervoor geldende procedures. Hier komt geen mening en/of subjectiviteit van mijn kant aan te pas.
Een energielabel is 10 jaar geldig vanaf het moment van afgifte, mits in tussentijd geen grote verbouwingen of aanpassingen hebben plaatsgevonden die de energieprestatie van de woning beïnvloeden.
Via het RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland) kunt u aanvullende informatie vinden over het energielabel
Historie
In 2008 is het energielabel voor woningen gelanceerd. (EPA-advies, of Energie Prestatie Advies).
Tussen 2008 en 2015 is minimaal gehandhaafd op het hebben van een energielabel.
Per 2015 is het hebben van een energielabel van je woning wettelijk verplicht, voordat je de woning mag verkopen of verhuren.
Per 2021 wordt een energielabel opgesteld door gecertificeerd adviseur
Rekenmethode (NTA 8800)
Tot voor kort kon je zelf online het energielabel van je woning opgeven. Dit systeem was niet waterdicht, fraudegevoelig en heel beperkt met slechts ca. 15 opnamepunten. Per 1 januari 2021 is het proces door de overheid gewijzigd. Een gecertificeerd adviseur komt nu voor u de woning opnemen, werkt deze uit in een softwareprogramma en registreert het energielabel. Het opmaken van een energielabel gebeurd op basis van ca. 150 opnamepunten, waardoor uw energielabel de aangetroffen ware situatie sterk benadert en u inzicht krijgt in de energiezuinigheid van de woning.
De methode is vastgesteld in het Nederlandse Bouwbesluit en sluit aan op de Europese regelgeving omtrent het bepalen van energieprestaties van gebouwen.
Werkwijze energielabel
Stap 1a: Aanvraag energielabel
Via e-mail of aanvraagformulier website.
Minimaal benodigde gegevens:
- Naam, adres, postcode, woonplaats, e-mailadres, telefoonnummer
Aanvullende gegevens:
- Bouwjaar, woningtype, woningoppervlakte, gevonden via, reden aanvraag,
- Uw voorkeur voor moment woningopname
Stap 1b: Offerte en voorstel datum woningopname
Op basis van de woninggegevens uit uw aanvraag stuur ik u per e-mail een offerte en doe ik een voorstel voor datum woningopname.
Stap 1c: Uw akkoord
U stuurt u mij per e-mail:
- Een bevestiging van akkoord voor opdracht
- Bevestiging of tegenvoorstel datum woningopname.
Stap 1d: Opdrachtbevestiging
Via e-mail ontvangt u een bevestiging van de gemaakte afspraken.
Daarbij wordt u gevraagd om eventueel en indien van toepassing en indien beschikbaar aanvullende woninggegevens aan te leveren, zoals bijvoorbeeld:
- Inmeting woning; meetrapport makelaar
- Bouwtekeningen (plattegronden, aanzichten, doorsnedes, details); van oorspronkelijke bouwjaar en van verbouwingen.
- Offertes, facturen en verbouwingsfoto’s van geplaatste installaties (Bijvoorbeeld verwarming, koeling, ventilatie, zonnepanelen etc.)
- Offertes, facturen en verbouwingsfoto’s van de bouwkundige thermische schil zoals vloeren, gevels, daken, kozijnen, ramen, deuren, glas. (Bijvoorbeeld spouwmuurisolatie of isolatieglas.)
Hoe meer woninginformatie bekend is, hoe nauwkeuriger het energielabel kan worden opgesteld en hoe realistischer het energielabel zal zijn. Indien vóór woningopname geen gegevens zijn aangeleverd of afstemming heeft plaatsgevonden zal ik conform regelgeving gebruik maken van de visuele woningopname aangevuld met de basiseigenschappen tijdens het bouwjaar van de woning.
Stap 2. Uitvoering woningopname
U kunt over het algemeen uitgaan van een opnametijd van 1 a 1,5 uur. Een en ander uiteraard afhankelijk van woningtype, grootte,
complexiteit en gezelligheid. Voor het opnemen van de woning, is op een veilige manier toegang nodig tot alle ruimtes in de woning. Indien de veiligheid niet volledig gegarandeerd kan worden, wordt de betreffende onveilige ruimte niet opgenomen. De woning wordt uitsluitend visueel, dus non-destructief, opgenomen. Zaken die niet (goed) zichtbaar en/of vast te stellen zijn, kunnen niet meegenomen worden in de totstandkoming van het energielabel. In deze gevallen worden hiervoor, conform de voorgeschreven methodiek, forfaitaire waarden gehanteerd.
Stap 3: Uitwerken energielabel
Na de woning-opname, verwerk ik de verkregen gegevens tot een concept energielabel in een hiervoor gecertificeerd software programma. Dit
wordt daarna door een hiervoor gecertificeerde instelling gecontroleerd en geregistreerd tot een definitief energielabel. Dit proces bevat een
afhankelijkheid van een derde partij en dit kan ongeveer een week tijd in beslag nemen. In de praktijk bedraagt dit proces veelal slechts enkele dagen.
Stap 4: Toezenden energielabel en facturatie
Zodra ik het definitieve energielabel van de certificatie instelling heb ontvangen, stuur ik het naar u toe en ontvangt u het definitieve energielabel van de woning. Bij de mail met het definitieve energielabel, ontvangt u ook de factuur van mijn werkzaamheden. Het totale factuurbedrag komt overeen met de
akkoord bevonden offerte.
Stap 5: Betaling factuur
Betaling dient plaats te vinden binnen 14 dagen na factuurdatum, zoals vermeld op de factuur.